Пільги на проїзд збираються монетизувати. Як діятиме механізм

Живі гроші на руки. Міністерство соціальної політики розробило законопроєкт, який передбачає, що право монетизації пільг на проїзд передадуть місцевій владі. Аналітик Асоціації міст України з питань соціального захисту Назар Миколюк в ефірі Українського радіо пояснив, чому цим питанням мають опікуватися громади.

3 2016 року питання фінансування пільгового проїзду  держава переклала на органи місцевого самоврядування, каже Назар Миколюк:  “На нашу думку, сталися речі, які є незаконними. Тобто пільги надаються за принципами екстериторіальності – людина може приїхати в будь-яку громаду і користуватися пільгами, які фінансуються з місцевого самоврядування. На сьогодні 80% бюджетів є дотаційними – не мають достатніх коштів, відповідно і забезпечити пільговий проїзд вони теж не можуть. Це питання ми активно підіймали перед Кабінетом міністрів України і було вирішено шукати шляхи вирішення цих проблем. Одна з них, на думку Мінсоцполітики, це – монетизація проїзду”.

У 2020-му році було кілька варіантів цього законопроєкту, але, зауважує експерт, є два вирішення проблеми: “Перший – держава повертає фінансування в державний бюджет, другий – держава надає право місцевим органам самоврядування вирішувати порядок, обсяг і об’єм цих пільг”.

З 2018-го року, зазначає Миколюк, передбачена можливість надання пільг у частині проїзду у грошовій формі. “Відповідно, кабмін має розробити порядок їх надання. У нас був такий порядок, але судом він був визнаний нечинним.  Наскільки я знаю, жодна територіальна громада не скористалася правом монетизації цих пільг, бо це дуже дорого для них”.  Крім того, додає він, в Україні за законом гарантоване право на пільговий проїзд має близько 2,5 мільйона громадян. “Пільги надаються виключно Законами України, але в 1990-х роках Кабмін прийняв ще дві постанови, які на сьогодні не хочуть скасувати. Відповідно, органи місцевого самоврядування можуть і не возити безкоштовно пенсіонерів. Але потім довести пенсіонеру, що пільга, яку надав йому кабмін, незаконна, це важко”.

На сьогодні, розповідає експерт,  пільговики, які мають право на безкоштовний проїзд: чорнобильці, інваліди 1, 2 групи, учасники війни, ветерани війни і деякі інші категорії громадян. Однак, лише половина з них користується пільговим проїздом, Каже Назар Миколюк:  “Тобто, вони, отримавши гроші, будуть їх використовувати для інших речей. Це – з одного боку і є мета монетизації – громадянин сам вирішує як ними розпорядитися чи проїхати на таксі, чи щось купити. Бо нам відомі випадки, коли окремі громадяни їхали в іншу частину міста, щоб купити дешевше хліб – вони зекономлять 2 гривні, а покататися по місту Києву – вони витратять 16 гривень місцевого бюджету”.

Також, зауважує він, треба розуміти, що є різні ступені відповідальності. “На сьогодні органи місцевого самоврядування відповідають тільки за внутрішньоміський транспорт і міжміський, який проходить в межах однієї громади. Тут, теоретично, вона може монетизувати і регулювати пільговий проїзд. Якщо ми говоримо про міжміський чи міжобласний транспорт, то  тут має бути відповідальність органу вищого рівня, або районна, або обласна рада”.  В окреме питання експерт виводить залізничний транспорт. “Відповідно до законодавства про залізничний транспорт, відшкодовувати пільгу має той орган, який встановив цю пільгу. І тому і виникає боротьба з “Укрзалізницею”, хто саме має платити державному підприємству “Укрзалізниця”  за перевезення пільговиків.