Після смерті моєї бабусі два роки тому дідусь, із яким вони прожили разом багато часу, так і не звернувся до нотаріуса щодо прийняття спадщини. Чи можливо це зробити нині і які саме документи потрібно надати?

Відповідно до частини третьої статті 1268 Цивільного кодексу України спадкоємець, який постійно проживав разом зі спадкодавцем на час відкриття спадщини, вважається таким, що прийняв спадщину, якщо протягом шестимісячного строку він не заявив про відмову від неї (так зване автоматичне прийняття спадщини). Тобто закон не вимагає від особи, яка постійно проживала разом зі спадкодавцем на час відкриття спадщини, подання заяви про прийняття спадщини. Якщо протягом шести місяців із дня смерті спадкодавця такий спадкоємець не заявив про відмову від спадщини, він може отримати свідоцтво про право на спадщину на загальних підставах.

Якщо до складу спадщини входить нерухоме майно, спадкоємець, який прийняв спадщину, зобов’язаний звернутися до нотаріуса, у якого знаходиться спадкова справа, щодо видачі йому свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно.

Для видачі свідоцтва про право на спадщину необхідно подати нотаріусу такі документи:

  • свідоцтво про смерть спадкодавця;
  • будинкову книгу або довідку від балансоутримувача будинку для визначення місця проживання спадкодавця на момент смерті та визначення осіб, які з ним проживали;
  • паспорт спадкоємця;
  • правовстановлюючі документи на майно (наприклад, для того щоб прийняти у спадщину квартиру, потрібно мати із собою свідоцтво про право власності, витяг з Реєстру прав на нерухоме майно, договір дарування, договір купівлі-продажу тощо — ті документи, якими підтверджується, що це майно належить спадкодавцю; щодо земельної ділянки потрібно звертатися в Держземагентство, у якому нададуть витяг із Державного земельного кадастру);
  • документи, якими підтверджуються родинні стосунки спадкоємця і спадкодавця (наприклад, свідоцтво про шлюб);
  • реєстраційний номер облікової картки платника податків спадкоємця (індивідуальний податковий номер).

Якщо успадковується нерухоме майно (квартира, частка у квартирі, будинок спадкодавця), відомості про право власності спадкоємця потрібно внести в Реєстр речових прав на нерухоме майно. Це може зробити безпосередньо нотаріус.

Якщо майно розміщено в сільській місцевості, ви також можете скористатися послугами посадової особи місцевої сільської ради (секретаря) для оформлення відповідних документів на спадщину.