ПЕНСІЙНИЙ КУР’ЄР

Термін придатності й чесність продавця  

Ковбаса, змазана олією, кілька разів переклеєний цінник — на які тільки хитрощі не йдуть торговельні точки, аби продати залежані продукти!

Доходи проти штрафів

«Кур’єр» поговорив на умовах анонімності з працівником одного з київських супермаркетів і довідався, що роблять там із товарами, термін придатності яких минув.

– Якщо термін реалізації продукції минув, її мають вилучити з торговельного залу, — розповів  наш співрозмовник. – Тобто, відповідно до законодавства, покупці не повинні навіть бачити на прилавках магазину таку ковбасу або сир. Уранці перед тим, як відкрити магазин, його працівники мають забрати з вітрин продукцію, термін придатності якої минув. Така продукція підлягає утилізації або її повертають постачальнику, якщо такий пункт зазначено в договорі. Наше керівництво стверджує, що такий товар віддають у притулки для тварин, а насправді так чинили тільки під час перевірок. Керівництву магазинів ніщо не заважає спокійно продавати залежані продукти після певних маніпуляцій. Але навіть якби магазин штрафували за такі порушення, то суми штрафів порівняно з доходом від продажу зіпсованого товару просто копійчані.

Три схеми обману

Помити, обрізати, натерти олією. У багатьох супермаркетах є цілі бригади працівників, що перетворюють залежаний товар на «свіжий». Зіпсоване м’ясо миють, вимочують у спеціальному розсолі, а потім із нього роблять шашлики або переупаковують і знову продають. Обвітрені краї на м’ясі, шинці, буженині обрізають і відправляють на фарш. Із сирів зрізують пожовтілі краї та плісняву, опісля знову викладають їх на вітрину. «Постарілу» ковбасу натирають до блиску соняшниковою олією.

Нове пакування. Залежані м’ясні вироби та сир пускають на нарізку, на пакуванні якої практично неможливо побачити термін реалізації. Зазвичай на харчову плівку наклеюють ярлик із терміном упакування. А проте нарізана ковбаса має термін придатності усього три доби, сир — дві. На вітрині така нарізка може лежати тижнями. Продавці просто переклеюють на пакуванні цінники з новим терміном упакування.

Можна запитати в продавця, яка ковбаса або сардельки свіжіші. Нормальний продавець не тільки підкаже, а й просто при вас розпакує пачку сардельок або розріже свіжу головку сиру. А якщо невдоволено буркне у відповідь, що в них весь товар свіжий, тоді краще вибрати ковбасу чи буженину у фірмовому пакуванні, а не в пластиковому судку, покритому харчовою плівкою.

Переробити й продати. М’ясо з душком можуть відправити на переробку у відділ кулінарії. Те, що неможливо вимочити, використовують для виробництва ковбас. Пам’ятайте: чим більше в ковбасі спецій і штучних харчових добавок, тим менше помітні в ній недоліки. Якщо в договорі з постачальником написано умови повернення, то найчастіше відправляють до виробника залежану варену ковбасу. На деяких виробництвах таку ковбасу переробляють як вторсировину, яка ще раз іде на виготовлення ковбаси.

Часто на пакуванні продукту з коротким терміном придатності, наприклад на молоці, йогурті, сметані, пишуть «придатний до…». Виробники підстраховуються, аби продати товар, тому нічого страшного, коли такий продукт залежиться на день-два. Та якщо на пакуванні чітко написано «вжити до…», то після зазначеного терміну ці продукти справді їсти не можна.

Частину залежаних товарів усе-таки відправляють на переробку: з риби роблять рибне борошно, з м’яса — м’ясокісткове, для тваринного корму. Котячий корм пресують саме з такого борошна. А є магазини, які просто викидають несвіжі товари.

— Супермаркети могли б створити спеціальні вітрини з товарами, у яких закінчується термін придатності, і продавати їх зі знижкою.  Тоді не довелось би обманювати споживачів і здійснювати уявні, а не реальні розпродажі. І бідні люди змогли б краще харчуватися.

Поради споживачам

  • Не соромтеся запитувати в продавця, який товар свіжіший.
  • У деяких підозрілих магазинах м’ясні та сирні вироби краще купувати в пакуванні виробника, а не у вигляді нарізки в пластиковому судку, покритому харчовою плівкою.
  • Якщо на пакуванні наклеєно один на одний кілька цінників, то, найімовірніше, термін придатності товару минув.
  • Не беріть товар у деформованому, запилюженому або розірваному пакуванні.

*************

За даними ООН, щороку понад мільярд тонн продовольства опиняється на смітнику. Водночас на планеті голодує близько 870 млн осіб. Аби якось виправити цю ситуацію, у Франції супермаркетам заборонили знищувати непродані продукти харчування із закінченим терміном придатності. Як пише The Guardian, тепер французькі магазини мають безкоштовно віддавати такі продукти благодійним організаціям або використовувати їх для годівлі тварин. Інакше великим мережевим магазинам загрожує штраф до 75 тис. євро, а їхнім керівникам — тюремне ув’язнення до двох років.